Acum, la finalul liceului, totul pare să se schimbe – te desparți de colegii alături de care ai trăit atâtea timp de patru ani, urmează să pleci la facultate iar greutatea cuvintelor ”adult” și ”responsabilitate” începe să te apese din ce mai tare.
În plus, ești pus în situația de a face fundraising și nu știi exact ce și cum să faci. Noi suntem alături de tine în acest proces, iar în articolul de mai jos ai câteva sfaturi care să îți îndrume pașii:
1. Înțelege cu adevărat ce faci și adoptă poziția corespunzătoare
Ceea ce simți tu vizavi de bani și relația pe care o ai cu banii va afecta în mod direct felul în care abordezi donatorul și felul în care acesta va percepe abordarea. Cu alte cuvinte, nu trebuie să te poziționezi pe o treaptă inferioară donatorului doar pentru că are potențialul de a ajuta. Înțelege că, în aceeași măsură, ai și tu potențialul de a-l pune într-o poziție extrem de privilegiată, aceea de a ajuta și de a schimba vieți. Fundingul este relațional, nu tranzacțional. Donatorii vor să se simtă parte dintr-o experiență semnificativă, nu vor să se simtă ca un bancomat.
2. Oferă-le rezultate măsurabile
Adu-le la cunoștință donatorilor care este impactul personal dar și social. De exemplu, în loc să spui că ajutorul lor va permite ca tu să studiezi în străinătate, spune-le în ce fel te va ajuta pe tine să studiezi în străinătate, care sunt beneficiile acestei experiențe și pe cine sau cum vei impacta și tu mai departe în urma acestei experiențe.
Menționează campaniile încheiate cu succes ale platformei Adoptămstudenți.ro- le vei arăta în acest fel că aceste campanii sunt realizabile și că s-au realizat prin aportul oamenilor ca ei.
3. Conectarea emoțională și împărtășirea valorilor asemănătoare
Fundraisingul nu este despre a convinge, ci despre a conecta. Mesajul pe care îl transmiți trebuie să fie relevant pentru donatori și ei trebuie să rezoneze cu ceea ce le spui și cu cauza pe care o reprezinți. Fă-i pe potențialii donatori să se simtă parte dintr-o comunitate de oameni care lucrează cot la cot pentru același scop și care funcționează pe aceleași principii și valori.
4. Spune-le o poveste
Poveștile sunt felul în care oamenii își conceptualizează existența *‘People don’t store data, they story it’. Așadar, trebuie să învălui acest proces într-o poveste și să îi faci pe donatori să se simtă parte din această poveste.
Câteva elemente care fac o poveste să fie ‘bună’:
- Să ilustreze o ‘călătorie’ a personajului principal, a eroului, adică a ta
- Să divulge o problemă sau un ‘hop’ în călătoria personajului principal
- Să emane un iz de speranță
- Să trezească în ascultător dorința de implicare și de participare în această poveste
5. Un răspuns negativ nu înseamnă că discuția nu poate fi fructoasă.
Dacă răspunsul este negativ, în primul rând, nu îl lua personal. Întreabă de ce – bineînțeles, fără a-i trage la răspundere. Explică-le că vrei să înțelegi ce poți face mai bine și asta te ajută în procesul tău mai departe. De asemenea, întreabă-i dacă te pot direcționa la o altă persoană care ar rezona cu cauza pe care o reprezinți.
6. Mai multe răspunsuri negative sunt, într-o anumită măsură, normale
Studiile arată că din posibilii donatori cărora li s-a prezentat cauza, în funcție de procesul de selecție al acestora, rata de răspuns negativ este în medie 70%. Din cei 30% care par donici să doneze, doar jumătate vor ajunge efectiv să doneze. Motivele sunt multiple și trebuie înțelese pentru a face o bună strategie de interacțiune cu donatorii.
În primul rând, persoanele care pot dona sunt foarte ocupate. De aceea, este extrem de important ca acțiunile pe care trebuie să le facă ei pentru a te ajuta să fie minime. Evită să le trimiti texte lungi pe care să le citească și link-uri succesive până ajung la mesajul pe care vrei să îl transmiți. Simplifică și caută să obții un contact direct cu donatorii, față în față sau prin telefon. Fii coerent și clar, incluzând în discursul tău sfaturile de mai sus. Tu ești cel responsabil să tragi concluzii și să faci follow-up.
Apoi, donatorii pot fi în situația în care sunt expuși în fața unor multiple posibilități de a dona, de aceea povestea ta trebuie să se diferențieze.
În plus, donatorii trebuie să rezoneze cu cauza și aici depinde de tine cum o transmiți.
Mult succes!
Aici sunt mai multe materiale care pot fi de folos:
Un text de Larisa Sonieru și Corina Pârvu